Luontosuhteen rakentaminen on yksilön vastuulla – yhteiskuntapolitiikalla luodaan mahdollisuuksia
Yhteiskuntamaantieteen opiskelijan Riina Mäkisen tekstissä pohditaan, kenen vastuulla yksilön luontosuhteen kehittäminen on.
Koulujen tuotava lapsille luontokokemuksia – kaikilla on oikeus päästä luontoon
Mahdollisuuksia luontosuhteen luomiseen kokemuksen kautta tulisi tuoda vahvemmin mukaan perusopetukseen, kirjoittaa luokanopettajaopiskelija Noora Björn.
Polkupyörämallista apua ilmastokasvatuksen haasteisiin
Ilmastokasvatuksen polkupyörämalli vastaa kokonaisvaltaisen ilmastokasvatuksen haasteisiin.
”Kansainväliset koulut” ja ”maahanmuuttajakoulut” – kaupunkisegregaatio, etnisyys ja mielikuvien kartat
Artikkelissa tarkastellaan merkityseroa “maahanmuuttajakoulujen” ja “kansainvälisten koulujen” välillä kaupunkisegregaation näkökulmasta.
Kasvista kouluun: kestävä ruokailu kutsuu osallistumaan
Kestävän kouluruokailun kokeiluissa huomattiin, että kasvisruoan yleistyminen kouluruokailussa vaatii tuekseen uudenlaista osallisuutta.
Kulttuurisesti moninaisessa maantieteen luokassa voi ammentaa oppilaiden kokemuksista, eikä arkoja aiheita tarvitse välttää
Maantieteen opetuksessa käydään läpi aiheita, jotka saattavat olla osalle oppilaista arkoja heidän omien tai perheensä kokemusten takia.
Koulurasismin monet kasvot
Se, mitä valtaväestöön kuuluva ei pidä rasismina tai syrjintänä lainkaan – tai tule edes ajatelleeksi sellaisena – saattaa olla maahanmuuttajataustaisen mielestä hyvinkin rasistista toimintaa.