Vapaaehtoisesti lapseton on ihminen, joka ei halua hankkia lapsia. Ilmiötä on tutkittu monista näkökulmista, mutta ympäristönäkökulmaan ei ole vielä tarkemmin perehdytty tutkimuksissa. Luin ensimmäisen kerran vapaaehtoisen lapsettomuuden ympäristöperusteluista Ylen uutisista vuonna 2018 ja kiinnostuin aiheesta heti. Uutisessa kolme naista perusteli lapsettoman elämäntavan valintaa erilaisilla ympäristösyillä. Naiset eivät halunneet hankkia lapsia muun muassa maapalloa koettelevan ylikansoituksen takia. Päätin perehtyä aiheeseen ja valitsin sen graduni tutkimuskohteeksi. Gradussani tutkin, mitä ympäristöperustelut ovat, miten niillä perustellaan vapaaehtoista lapsettomuutta sekä millaisia arvoja ja ajattelutapoja perusteluiden taustalla vaikuttaa.
Vastatakseni tutkimuskysymyksiini haastattelin yhdeksää vapaaehtoisesti lapsetonta. Haastateltavat pitivät ympäristöperusteluita itselleen merkityksellisinä, mutta vapaaehtoisen lapsettomuuden valinnalle oli myös muita syitä ja perusteluita. Osalle haastateltavista ympäristönäkökulma oli ollut yksi ensimmäisistä tekijöistä, joka herätti ajatuksen siitä, etteivät he halua hankkia lapsia. Osalle taas ympäristönäkökulma oli tullut osaksi omaa vapaaehtoisesti lapsettoman identiteettiä vasta oman ympäristötietoisuuden lisäännyttyä. Koska tutkimukseni kohteena ovat perustelut eli argumentit, päätin hyödyntää analyysissani Chaïm Perelmanin argumentaatioteoriaa. Perusteluissa olin erityisen kiinnostunut siitä, millaisia esisopimuksia eli taustaoletuksia perusteluissa käytetään. Jotta puhujan esittämä perustelu voisi tulla hyväksytyksi yleisön eli perustelun vastaanottajan taholta, on perustelijan vedottava yleisön hyväksymiin, itsestään selviin ja tavanomaisina pidettäviin asioihin. Joskus argumentaation taustaoletus voi kuitenkin olla tavanomaisista ajattelutavoista poikkeava, jolloin yleisö ei voi hyväksyä sitä. Tutkimalla taustaoletuksia sekä yleisösuhdetta avataan ovi perustelijan ajattelu- ja arvomaailmaan. Tästä olin tutkimuksessani erityisen kiinnostunut.
Ei lasta tuhoutuvalle maapallolle
Ensimmäisessä perusteluryhmässä vapaaehtoista lapsettomuutta perusteltiin tulevaisuuden epävarmuudella. Koko tulevaisuutta varjosti ihmisen aiheuttama ilmasto- ja ympäristökriisi sekä niistä johtuvat moninaiset sosiaaliset sekä yhteiskunnalliset ongelmat. Näistä syistä lastenhankinta näyttäytyi riskialttiina valintana nimenomaan lapsen näkökulmasta. Argumentaation taustaoletukseksi muodostui käsitys lapsen edusta sekä käsitys siitä, että kärsimyksen kokeminen on negatiivinen ja vältettävä asia. Monet haastateltavista perustelivat, etteivät he halunneet tuoda lasta tuhoon tuomitulle maapallolle, sillä lapsi todennäköisesti joutuisi kärsimään ympäristökriisin edetessä. Haastateltavat pohtivat asiaa myös omasta näkökulmastaan. Moni haastateltavista oli sitä mieltä, etteivät he halua nähdä oman lapsensa kärsimystä. Siksi vapaaehtoinen lapsettomuus näyttäytyi useimmille haastateltaville myös mieltä rauhoittavana valintana, jonka seurauksena oman jälkikasvun tulevaisuudesta ei tarvinnut huolehtia.
Haastateltavien käyttämässä kärsimyspuheessa on paljon samankaltaisuuksia antinatalistisen filosofian kanssa. Antinatalistisen näkemyksen mukaan ihmiselämä sisältää niin paljon kärsimystä, ettei ihmisen ole eettisesti oikein lisääntyä. Antinatalismi on pronatalismin vastakohta: pronatalismissa lisääntymiselle annetaan aina positiivinen arvo ja se nähdään normaalina sekä samalla yhtenä merkityksellisimmistä tapahtumista ihmiselämässä. Haastateltavilleni ihmiselämä ei kuitenkaan itsessään näyttäytynyt kärsimyksenä, vaan he näkivät, että tulevaisuudessa ihmisten kokeman kärsimyksen määrä lisääntyisi erilaisten ympäristöongelmien takia. Haastateltavat edustavatkin ehkä eräänlaista tulevaisuuskeskeistä antinatalismia, jonka mukaan lisääntyminen ei ole eettisesti oikein tulevaisuuden epävarmuuden ja tuhoutuvan maapallon takia.
Ympäristön hyvinvointia ja yhteistä hyvää edistävä teko
Toisessa perusteluryhmässä vapaaehtoisen lapsettomuuden perusteltiin olevan hyvä teko, jolla voidaan edistää luonnon, eläinten ja myös ihmisten hyvinvointia. Koska lapsen saaminen kasvattaa useimmiten perheen kulutusta, nähtiin vapaaehtoinen lapsettomuus henkilökohtaisena ympäristötekona. Kun lasta ei hanki, ei oma kulutuskaan kasva. Vapaaehtoisen lapsettomuuden perusteltiin olevan myös eläinsuojelu- ja luonnonsuojeluteko. Ihmiset useimmiten syövät eläimiä tai muuten toiminnallaan aiheuttavat eläinten kuolemia ja sukupuuttoja sekä tuhoavat luontoa. Siksi vapaaehtoinen lapsettomuus nähtiin valintana, joka säästää niin luontoa kuin eläimiäkin tuholta ja kärsimykseltä.
Vapaaehtoisesti lapseton myös vie vähemmän elintilaa, koska hän ei hanki lapsia. Erään haastateltavan sanoin oman lapsen kohdalle jää ”tyhjä aukko”, jota muut ihmiset voivat hyödyntää. Tämä käyttämätön tila jää niin ihmisten kuin kaiken muun luonnon käyttöön. Kokonaisuudessaan tämän perusteluryhmän taustaoletuksena korostui ajatus maapallon resurssien rajallisuudesta. Koska maapallon kantokyvyllä on rajansa, näyttäytyi lapsettomuus resursseja, luontoa ja eläimiä säästävänä valintana ja toisaalta tekona, joka tarjoaa muille elintilaa.
Ihmisiä on jo liikaa
Kolmannessa ryhmässä haastateltavat perustelivat vapaaehtoista lapsettomuuttaan ihmislajin ja muun luonnon välisellä epätasapainoisella suhteella. Koska maapallo on jo ylikansoittunut eli ihmisiä on liikaa suhteessa maapallon kantokykyyn ja muihin lajeihin, näyttäytyi vapaaehtoinen lapsettomuus ratkaisuna ongelmaan. Tässä perusteluryhmässä taustaoletukseksi muodostui biosentrinen eli luontokeskeinen ajattelutapa. Ihminen ei tämän ajattelutavan mukaan ole hierarkkisesti muiden lajien yläpuolella, vaan samanarvoinen kuin muut lajit. Muilla eläimillä ja lajeilla on siis samanlainen oikeus elää maapallolla kuin ihmiselläkin. Siksi ihmisen onkin pyrittävä korjaamaan nykyinen epätasapainoinen tilanne. Ajattelutapa poikkeaa antroposentrisestä eli ihmiskeskeisestä ajattelutavasta, joka on tyypillinen erityisesti länsimaisille ihmisille.
Toisaalta ihmislajia ei pidetty täysin samanarvoisena kuin muita lajeja, sillä minkään lajin ei nähty olevan riippuvainen ihmislajin olemassaolosta. Ihminen on ikään kuin hävittänyt paikkansa luonnossa, eikä se siksi ole yhtä arvokas kuin muut luonnon lajit. Haastateltavat pitivät ihmislajia jopa maapallon tuhoeläimenä. Siksi ihmislajin lisääntyminen ei tästäkään näkökulmasta näyttäytynyt enää hyvänä vaihtoehtona. Haastateltavien mukaan vapaaehtoisen lapsettomuuden ja pienemmän ihmisväestön avulla maapallo ja kaikki sen lajit pääsisivät vähitellen elpymään ihmisen aiheuttamista tuhoista.
Identiteetin vahvistamista ja toisinajattelua
Mitä näistä tuloksista sitten voidaan ajatella? Ympäristöperusteluiden voidaan ensimmäisenä tulkita vahvistavan vapaaehtoisesti lapsettoman identiteettiä. Vapaaehtoisesti lapsettomat joutuvat usein perustelemaan lapsettomuuttaan ja heihin liitetään myös negatiivisia stereotypioita. Heitä saatetaan esimerkiksi pitää itsekkäinä, koska he eivät halua hankkia lapsia. Ympäristöperustelut tekevätkin vapaaehtoisesta lapsettomuudesta vastuullisen ja epäitsekkään valinnan, kun taas lapsenhankinta näyttäytyy ympäristönäkökulmasta tarkasteltuna itsekkäänä valintana. Tilanne kääntyy ikään kuin päinvastoin ympäristöperusteluiden ansioista ja vapaaehtoisesti lapsettoman identiteetistä tulee aiempaa hyväksyttävämpi ja vahvempi.
Olen saamieni tulosten valossa kuitenkin sitä mieltä, ettei ympäristöperusteluissa ole kyse vain oman identiteetin vahvistamisesta, vaan aidosta toisinajattelusta. Toisinajattelulla tarkoitetaan ”vallitsevan tai virallisen ideologian tai ajattelun vastaisten mielipiteiden esittämistä” (Suomisanakirja 2021). Haastateltavien ajatukset esimerkiksi siitä, ettei ole lapsen kannalta oikein syntyä tuhoutuvalle maapallolle, ovat selkeästi Suomen väestöpolitiikan ja Väestöliiton linjan vastaisia, sillä Suomessa tavoitellaan edelleen aktiivisesti syntyvyyden kasvua. Haastateltavieni näkemykset ovat myös yleisesti ihmiskunnassa vallitsevan pronatalistisen ideologian vastaisia. Myös aineistossa ilmenevä luontokeskeinen ajattelutapa on poikkeava, sillä suurin osa länsimaisista ihmisistä on omaksunut antroposentrisen eli ihmiskeskeisen ajattelutavan. Toisinajattelun merkitys on kuitenkin siinä, että se avartaa sitä ajattelun tilaa, jossa meidän on mahdollista ajatella. Se voi hetkellisesti rikkoa vallitsevia sosiaalisia normeja ja uskomuksia. Toisinajattelu sisältää uudenlaisen ajattelun siemenen, joka voi mahdollisesti muuttaa nykyisiä tapoja ajatella. Toisaalta toisinajattelu voi myös jäädä ”vain” toisinajatteluksi. Tulevaisuudessa nähdään, tuleeko tällaisesta toisinajattelusta yhä tavanomaisempaa.
Nämä tulokset itsessään laajentavat käsitystä vapaaehtoisesta lapsettomuudesta. Aiemmin ympäristöperusteluihin ei ole tarkemmin perehdytty ja usein niitä on saatettu pitää vain hyvänä selityksenä lapsettomuudelle. Tutkimukseni tulokset kuitenkin osoittavat, että ympäristöperustelut ovat monimuotoisia ja merkitsevät myös jokaiselle haastateltavalle hiukan eri asioita. Ne myös osoittavat, että vapaaehtoisesti lapsettomien joukossa on paljon toisinajattelua, mikä on mielestäni tutkimuksen tärkein ja mielenkiintoisin löydös.
HELMI HEISKANEN
Otsikkokuva: Hermann Traub/Pixabay
Kirjallisuus
Moen, Ole Martin (2021) Pessimism Counts in Favor of Biomedical Enhancement: A Lesson from the Anti-Natalist Philosophy of P. W. Zapffe. Neuroethics 10.2.2021.
Morison, Tracy; Macleod, Catriona; Lynch, Ingrid; Mijas, Magda & Shivakumar, Seemanthini Tumkur (2016) Stigma Resistance in Online Childfree Communities: The Limitations of Choice Rhetoric. Psychology Of Women Quarterly, Vol.40(2), 184–198.
Phillips, Kendall R. (2015). The Event of Dissension: Reconsidering the Possibilities of Dissent. Quarterly Journal of Speech, Vol. 101 (1), 60–71.
Suomi Sanakirja. https://www.suomisanakirja.fi/toisinajattelu (haettu 3.9.2021).
Vapaaehtoisesti lapseton on ihminen, joka ei halua hankkia lapsia. Ilmiötä on tutkittu monista näkökulmista, mutta ympäristönäkökulmaan ei ole vielä tarkemmin perehdytty tutkimuksissa. Luin ensimmäisen kerran vapaaehtoisen lapsettomuuden ympäristöperusteluista Ylen uutisista vuonna 2018 ja kiinnostuin aiheesta heti. Uutisessa kolme naista perusteli lapsettoman elämäntavan valintaa erilaisilla ympäristösyillä. Naiset eivät halunneet hankkia lapsia muun muassa maapalloa koettelevan ylikansoituksen takia. Päätin perehtyä aiheeseen ja valitsin sen graduni tutkimuskohteeksi. Gradussani tutkin, mitä ympäristöperustelut ovat, miten niillä perustellaan vapaaehtoista lapsettomuutta sekä millaisia arvoja ja ajattelutapoja perusteluiden taustalla vaikuttaa.
Vastatakseni tutkimuskysymyksiini haastattelin yhdeksää vapaaehtoisesti lapsetonta. Haastateltavat pitivät ympäristöperusteluita itselleen merkityksellisinä, mutta vapaaehtoisen lapsettomuuden valinnalle oli myös muita syitä ja perusteluita. Osalle haastateltavista ympäristönäkökulma oli ollut yksi ensimmäisistä tekijöistä, joka herätti ajatuksen siitä, etteivät he halua hankkia lapsia. Osalle taas ympäristönäkökulma oli tullut osaksi omaa vapaaehtoisesti lapsettoman identiteettiä vasta oman ympäristötietoisuuden lisäännyttyä. Koska tutkimukseni kohteena ovat perustelut eli argumentit, päätin hyödyntää analyysissani Chaïm Perelmanin argumentaatioteoriaa. Perusteluissa olin erityisen kiinnostunut siitä, millaisia esisopimuksia eli taustaoletuksia perusteluissa käytetään. Jotta puhujan esittämä perustelu voisi tulla hyväksytyksi yleisön eli perustelun vastaanottajan taholta, on perustelijan vedottava yleisön hyväksymiin, itsestään selviin ja tavanomaisina pidettäviin asioihin. Joskus argumentaation taustaoletus voi kuitenkin olla tavanomaisista ajattelutavoista poikkeava, jolloin yleisö ei voi hyväksyä sitä. Tutkimalla taustaoletuksia sekä yleisösuhdetta avataan ovi perustelijan ajattelu- ja arvomaailmaan. Tästä olin tutkimuksessani erityisen kiinnostunut.
Ei lasta tuhoutuvalle maapallolle
Ensimmäisessä perusteluryhmässä vapaaehtoista lapsettomuutta perusteltiin tulevaisuuden epävarmuudella. Koko tulevaisuutta varjosti ihmisen aiheuttama ilmasto- ja ympäristökriisi sekä niistä johtuvat moninaiset sosiaaliset sekä yhteiskunnalliset ongelmat. Näistä syistä lastenhankinta näyttäytyi riskialttiina valintana nimenomaan lapsen näkökulmasta. Argumentaation taustaoletukseksi muodostui käsitys lapsen edusta sekä käsitys siitä, että kärsimyksen kokeminen on negatiivinen ja vältettävä asia. Monet haastateltavista perustelivat, etteivät he halunneet tuoda lasta tuhoon tuomitulle maapallolle, sillä lapsi todennäköisesti joutuisi kärsimään ympäristökriisin edetessä. Haastateltavat pohtivat asiaa myös omasta näkökulmastaan. Moni haastateltavista oli sitä mieltä, etteivät he halua nähdä oman lapsensa kärsimystä. Siksi vapaaehtoinen lapsettomuus näyttäytyi useimmille haastateltaville myös mieltä rauhoittavana valintana, jonka seurauksena oman jälkikasvun tulevaisuudesta ei tarvinnut huolehtia.
Haastateltavien käyttämässä kärsimyspuheessa on paljon samankaltaisuuksia antinatalistisen filosofian kanssa. Antinatalistisen näkemyksen mukaan ihmiselämä sisältää niin paljon kärsimystä, ettei ihmisen ole eettisesti oikein lisääntyä. Antinatalismi on pronatalismin vastakohta: pronatalismissa lisääntymiselle annetaan aina positiivinen arvo ja se nähdään normaalina sekä samalla yhtenä merkityksellisimmistä tapahtumista ihmiselämässä. Haastateltavilleni ihmiselämä ei kuitenkaan itsessään näyttäytynyt kärsimyksenä, vaan he näkivät, että tulevaisuudessa ihmisten kokeman kärsimyksen määrä lisääntyisi erilaisten ympäristöongelmien takia. Haastateltavat edustavatkin ehkä eräänlaista tulevaisuuskeskeistä antinatalismia, jonka mukaan lisääntyminen ei ole eettisesti oikein tulevaisuuden epävarmuuden ja tuhoutuvan maapallon takia.
Ympäristön hyvinvointia ja yhteistä hyvää edistävä teko
Toisessa perusteluryhmässä vapaaehtoisen lapsettomuuden perusteltiin olevan hyvä teko, jolla voidaan edistää luonnon, eläinten ja myös ihmisten hyvinvointia. Koska lapsen saaminen kasvattaa useimmiten perheen kulutusta, nähtiin vapaaehtoinen lapsettomuus henkilökohtaisena ympäristötekona. Kun lasta ei hanki, ei oma kulutuskaan kasva. Vapaaehtoisen lapsettomuuden perusteltiin olevan myös eläinsuojelu- ja luonnonsuojeluteko. Ihmiset useimmiten syövät eläimiä tai muuten toiminnallaan aiheuttavat eläinten kuolemia ja sukupuuttoja sekä tuhoavat luontoa. Siksi vapaaehtoinen lapsettomuus nähtiin valintana, joka säästää niin luontoa kuin eläimiäkin tuholta ja kärsimykseltä.
Vapaaehtoisesti lapseton myös vie vähemmän elintilaa, koska hän ei hanki lapsia. Erään haastateltavan sanoin oman lapsen kohdalle jää ”tyhjä aukko”, jota muut ihmiset voivat hyödyntää. Tämä käyttämätön tila jää niin ihmisten kuin kaiken muun luonnon käyttöön. Kokonaisuudessaan tämän perusteluryhmän taustaoletuksena korostui ajatus maapallon resurssien rajallisuudesta. Koska maapallon kantokyvyllä on rajansa, näyttäytyi lapsettomuus resursseja, luontoa ja eläimiä säästävänä valintana ja toisaalta tekona, joka tarjoaa muille elintilaa.
Ihmisiä on jo liikaa
Kolmannessa ryhmässä haastateltavat perustelivat vapaaehtoista lapsettomuuttaan ihmislajin ja muun luonnon välisellä epätasapainoisella suhteella. Koska maapallo on jo ylikansoittunut eli ihmisiä on liikaa suhteessa maapallon kantokykyyn ja muihin lajeihin, näyttäytyi vapaaehtoinen lapsettomuus ratkaisuna ongelmaan. Tässä perusteluryhmässä taustaoletukseksi muodostui biosentrinen eli luontokeskeinen ajattelutapa. Ihminen ei tämän ajattelutavan mukaan ole hierarkkisesti muiden lajien yläpuolella, vaan samanarvoinen kuin muut lajit. Muilla eläimillä ja lajeilla on siis samanlainen oikeus elää maapallolla kuin ihmiselläkin. Siksi ihmisen onkin pyrittävä korjaamaan nykyinen epätasapainoinen tilanne. Ajattelutapa poikkeaa antroposentrisestä eli ihmiskeskeisestä ajattelutavasta, joka on tyypillinen erityisesti länsimaisille ihmisille.
Toisaalta ihmislajia ei pidetty täysin samanarvoisena kuin muita lajeja, sillä minkään lajin ei nähty olevan riippuvainen ihmislajin olemassaolosta. Ihminen on ikään kuin hävittänyt paikkansa luonnossa, eikä se siksi ole yhtä arvokas kuin muut luonnon lajit. Haastateltavat pitivät ihmislajia jopa maapallon tuhoeläimenä. Siksi ihmislajin lisääntyminen ei tästäkään näkökulmasta näyttäytynyt enää hyvänä vaihtoehtona. Haastateltavien mukaan vapaaehtoisen lapsettomuuden ja pienemmän ihmisväestön avulla maapallo ja kaikki sen lajit pääsisivät vähitellen elpymään ihmisen aiheuttamista tuhoista.
Identiteetin vahvistamista ja toisinajattelua
Mitä näistä tuloksista sitten voidaan ajatella? Ympäristöperusteluiden voidaan ensimmäisenä tulkita vahvistavan vapaaehtoisesti lapsettoman identiteettiä. Vapaaehtoisesti lapsettomat joutuvat usein perustelemaan lapsettomuuttaan ja heihin liitetään myös negatiivisia stereotypioita. Heitä saatetaan esimerkiksi pitää itsekkäinä, koska he eivät halua hankkia lapsia. Ympäristöperustelut tekevätkin vapaaehtoisesta lapsettomuudesta vastuullisen ja epäitsekkään valinnan, kun taas lapsenhankinta näyttäytyy ympäristönäkökulmasta tarkasteltuna itsekkäänä valintana. Tilanne kääntyy ikään kuin päinvastoin ympäristöperusteluiden ansioista ja vapaaehtoisesti lapsettoman identiteetistä tulee aiempaa hyväksyttävämpi ja vahvempi.
Olen saamieni tulosten valossa kuitenkin sitä mieltä, ettei ympäristöperusteluissa ole kyse vain oman identiteetin vahvistamisesta, vaan aidosta toisinajattelusta. Toisinajattelulla tarkoitetaan ”vallitsevan tai virallisen ideologian tai ajattelun vastaisten mielipiteiden esittämistä” (Suomisanakirja 2021). Haastateltavien ajatukset esimerkiksi siitä, ettei ole lapsen kannalta oikein syntyä tuhoutuvalle maapallolle, ovat selkeästi Suomen väestöpolitiikan ja Väestöliiton linjan vastaisia, sillä Suomessa tavoitellaan edelleen aktiivisesti syntyvyyden kasvua. Haastateltavieni näkemykset ovat myös yleisesti ihmiskunnassa vallitsevan pronatalistisen ideologian vastaisia. Myös aineistossa ilmenevä luontokeskeinen ajattelutapa on poikkeava, sillä suurin osa länsimaisista ihmisistä on omaksunut antroposentrisen eli ihmiskeskeisen ajattelutavan. Toisinajattelun merkitys on kuitenkin siinä, että se avartaa sitä ajattelun tilaa, jossa meidän on mahdollista ajatella. Se voi hetkellisesti rikkoa vallitsevia sosiaalisia normeja ja uskomuksia. Toisinajattelu sisältää uudenlaisen ajattelun siemenen, joka voi mahdollisesti muuttaa nykyisiä tapoja ajatella. Toisaalta toisinajattelu voi myös jäädä ”vain” toisinajatteluksi. Tulevaisuudessa nähdään, tuleeko tällaisesta toisinajattelusta yhä tavanomaisempaa.
Nämä tulokset itsessään laajentavat käsitystä vapaaehtoisesta lapsettomuudesta. Aiemmin ympäristöperusteluihin ei ole tarkemmin perehdytty ja usein niitä on saatettu pitää vain hyvänä selityksenä lapsettomuudelle. Tutkimukseni tulokset kuitenkin osoittavat, että ympäristöperustelut ovat monimuotoisia ja merkitsevät myös jokaiselle haastateltavalle hiukan eri asioita. Ne myös osoittavat, että vapaaehtoisesti lapsettomien joukossa on paljon toisinajattelua, mikä on mielestäni tutkimuksen tärkein ja mielenkiintoisin löydös.
HELMI HEISKANEN
Otsikkokuva: Hermann Traub/Pixabay
Kirjallisuus
Moen, Ole Martin (2021) Pessimism Counts in Favor of Biomedical Enhancement: A Lesson from the Anti-Natalist Philosophy of P. W. Zapffe. Neuroethics 10.2.2021.
Morison, Tracy; Macleod, Catriona; Lynch, Ingrid; Mijas, Magda & Shivakumar, Seemanthini Tumkur (2016) Stigma Resistance in Online Childfree Communities: The Limitations of Choice Rhetoric. Psychology Of Women Quarterly, Vol.40(2), 184–198.
Phillips, Kendall R. (2015). The Event of Dissension: Reconsidering the Possibilities of Dissent. Quarterly Journal of Speech, Vol. 101 (1), 60–71.
Suomi Sanakirja. https://www.suomisanakirja.fi/toisinajattelu (haettu 3.9.2021).
Helmi Heiskanen
Helmi Heiskanen on politiikkatieteitä ja kansainvälisiä suhteita pääaineenaan opiskellut yhteiskuntatieteiden maisteri. Hänen erityisiä mielenkiinnonkohteitaan ovat kestävä elämäntapa, ympäristötietoisuuden edistäminen sekä ympäristöfilosofia.
Takaisin ylös ↑
Asukkaat syrjäseutujen haasteita taklaamassa
Eläminen Maan ulkopuolella
Globaalin matkailun kasvu haastaa paikallisuutta